A hidroterápiás foglalkozások keretében megvalósulhat egyéni komplex vízi gyógypedagógiai és mozgásfejlesztés is. A víz olyan közeg, mely rendkívül élvezetessé teheti a terápiás helyzetet, így az mindig játékos, változatos és valami újat tartogat. Igen jó kiegészítése lehet a szárazföldi terápiáknak, vagy nagyon jó alternatíva, ha a gyermek más helyzetben nehezen együttműködő. A gyermek érdeklődése folyamatosan, könnyen fenntartható, és rendkívül jó motivációt is jelent a feladatvégzéshez. Ehhez elengedhetetlen az a terápiás helyzet, mely csendet és nyugalmat követel, mely ebben a medencében kivételes módon tökéletesen megvalósul, nagy kényelemben és igen esztétikus környezetben.

A víz érintése a bőrünkön egy intenzív és folyamatos szenzoros inger, mely az átöleléshez hasonló biztonságérzetet ad, egyedi lehetőséget teremt az ellazulásra és relaxációra, ugyanakkor megváltoztatja a látott és halott dolgok érzékelését is. Új a mozgásos tapasztalatszerzés, kihat az egyensúlyra is, tulajdonságai révén így bizonytalanságot is kelthet. A vízben való terápia rendkívül jól alkalmazható a nagymozgások, az egyensúly és koordináció, a finommozgások és manipuláció, a figyelem, a koncentráció, általánosságban a kognitív képességek és a kommunikáció fejlesztésére, az egész idegrendszer érési folyamatát segíti. A foglalkozásokban bemelegítés, énekes és mondókás tornák, manipulációs játékok, intenzív egyensúlyi ingerek, különböző úszásnemek, haladásos és lebegéses feladatok, vízfelszínen való statikus és dinamikus egyensúlyi helyzetek, labdajátékok, kúszó-mászó-sétáló akadálypályák és relaxációs technikák variálódnak sokféle eszköz segítségével. A merülés a neuro-hidroterápiához hasonlóan értékes része, de nem feltétlen követelménye a vízben való foglalkozásnak, sok esetben teljesen kimarad. A fejlesztés csecsemőkortól kisiskolás korig bármikor megkezdhető.

 

A subaquális torna és terápiás úszásoktatás szintén nagyon jó kiegészítése lehet szárazföldi gyógytornának vagy egyéb mozgásfejlesztésnek. A vízben való mozgás örömtelibbé teheti az izomerősítést, légzés- és gerincgyakorlatokat, az ízületek kimozgatását, egyensúlyfejlesztést és tartásjavítást is, így sokszor egy nehéz feladat elvégzése vagy helyzet megtartása szinte észrevétlenné válik a gyermek számára a játék közben. A víz egyedülálló önálló mozgásos lehetőséget adhat akkor is, ha az a gravitáció hatása mellett nem, vagy alig tud megvalósulni. A speciális torna közben kialakul egy vízbiztonság és megkezdhető az egyéni igényekhez igazított úszástanulás is. Igen hatékonyan kezelhetők a vízben a különböző gyermekkori gerinc- vagy végtag-fejlődési rendellenességek, nem akut ortopédiai problémák, izombetegségek, központi idegrendszeri sérülések, egyéb neurológiai betegségek következtében kialakult mozgásproblémák.

 

Óvodás korú kisgyermek részére 3-4 fős kiscsoportos formában elérhető úszás-előkészítő foglalkozás is. A játékos órák célja elsősorban a vízbiztonság kialakítása, a vízben való mozgás örömének megéreztetése, a félelmek legyőzése. Elsősorban azoknak a kisgyermekeknek ajánlott, akik élvezik a vízben való mozgást és játékot, szívesen tanulnak úszni,  de még igénylik a szülő folyamatos közelségét vagy jelenlétét. Az órákon rendkívül változatos eszközök állnak rendelkezésünkre, melyek lehetővé teszik a már megszokott és új mozgásos élmények átélését a vízben, a víz alatt vagy a vízfelszínen. A vízben való önálló mozgás és az úszásformák megtanulását nagyon hatékonyan segíti a 110 centiméteres vízmélység is. Hogy melyik úszásnem lesz az, amit a leghamarabb elsajátíthatnak, mindig a gyermekek egyéni állapotától és fejlődésétől függ.